maandag 22 september 2014

Tutorial: Een achtergrond van struiken maken.

Goedemorgen allemaal,

Zonder te knipogen lijkt de week weer omgevlogen en is het alweer maandag. Gisteren heb ik op het blog van Copic Marker Benelux een tutorial laten zien over hoe je een achtergrondje maakt in de vorm van een struik.

Ik ben aan de gang gegaan met het maken van een achtergrondje voor 'zwevende' afdrukjes. 


Hierboven zie je Tilda with rose lace dress uit de collectie van Pink Lemon. Ik vind haar enig, maar ze staat een beetje in het niets als ze is ingekleurd. Vaak kleur ik er dan zelf een stukje grond onder, maar deze keer heb ik er ook nog een struik achter gemaakt!

  
Je gaat als volgt te werk:
 Stempel twee keer het afdrukje af. Eén keer op het papier waar je op gaat inkleuren en één keer op ander papier. Neem geen printerpapier, want daar zal de inkt doorgaan. 

Het afdrukje leg je eerst apart en dat extra exemplaar knip je alvast uit. Ik knip echt over de zwarte lijn en niet er bij langs want dan zal je witte streepjes overhouden langs de randen van het ingekleurde afdrukje na het aanbrengen van je achtergrondje.


Dan ga je gewoon je afdrukje inkleuren zoals je dat altijd doet. 
Gebruikte kleuren:
*Huid - E0000, E000, E00, E11 en R20
*Haar - E50, YR21, YR24, E35 en E44
*Jurk/hoed - V01, V12, V15 en V17
*Strik - G20 en G21 
*Schoenen - E43, E44 en E47
*Grond - W00, W0, W1en W3

 Met grijs heb ik haar op de grond laten staan en met potlood alvast een beetje de vorm van de struiken erbij getekend! 


Vervolgens plak je de uitgeknipte Tilda op het ingekleurde afdrukje. Ik doe dat altijd met glue dots die je zonder probleem weer kunt verwijderen en opnieuw kunt aanbrengen zonder het papier te beschadigen, maar met van dat speciale plakband van kan het ook. Bezit je beide niet dan kun je het ook goed op zijn plek houden met je hand, maar dan moet je wel goed opletten en goed blijven aandrukken! Anders loopt het inkt er alsnog onder.


Op een rest stukje heb ik even wat 'stippen' aangebracht met een copic marker. Hoeveel te rechter op je de marker houdt, des te kleiner het vlekje wordt die je krijgt als je je stift op het papier zet. Houd je hem helemaal vlak, dan wordt die stip vanzelf groter! 


Ik ben met de voor mij lichtste kleur, YG11, begonnen en met grote stippen. Let op dat je niet de potloodlijnen raakt, want dan gum je ze niet meer weg. Ze staan er puur om je even een richtlijn te geven! Denk er ook om dat je tijdens het neerzetten van je punt af en toe de richting veranderd, zodat je niet allemaal stippen krijgt die dezelfde kant op wijzen.


Met de donkerste kleur, YG67, heb ik hier en daar wat kleine stipjes aangebracht. rondom Tilda wat meer omdat zijzelf immers al voor schaduw zal zorgen op de struik!


Vervolgens met YG63 en de punt al iets platter, dus met iets grotere stippen wat meer kleur aangebracht. De struik begint al ergens op te lijken:-)


Met de YG13 nog grotere stippen gezet en dus nog wat meer invulling aan de struik gegeven.


Om weer te eindigen bij de YG11, de lichtste kleur en dus de grootste stippen. Daarna heb ik de potloodstrepen weggehaald. En heb dezelfde stappen nog een keer herhaald met de kleuren G2, 24 en 19. Je kunt net zo lang spelen met de markers tot je tevreden bent met het eind resultaat.


Dit is mijn struikje geworden. Als je goed rechts onderin kijkt zie je nog een klein stukje van mijn potloodstreep staan. Ik was er helaas over heen gegaan tijdens het inkleuren van de grond en dus wilde het nier meer uitgegumd worden. 

Dan nu nog het eindresultaat: Mijn kaart...


Gebruikte materialen:
*Alle gebruikte stansen zijn Doohickeys van Magnolia. 
*Het designpapier is een 'oudje' van Maja Design.
*Tekst stempel van Marianne Design
*Lint, touw en plak parels



Ik hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is op de manier die ik heb gebruikt! Zo niet en heb je vragen, stel ze gerust! Een hele fijne week allemaal en tot de volgende keer...



4 opmerkingen:

Irene zei

Een keigaaf kaartje met een super ingekleurde Tilda en een heel duidelijke tuut voor een sappig groen struik.........goed gedaan Mieke.je bent weer helemaal op dreef!!

xx Irene

GerJanne zei

Hoi Mieke,
het is weer een geweldig kaartje geworden! Sjonge wat prachtig. En je tutorial is helemaal duidelijk hoor! Knap hoe je dat doet!
Groetjes,
GerJanne

Antoinette Voorn zei

Jeeetje wat doe je dit gaaf en zo knap !!1 Super kart geworden ook hoor! H
Hier ben ik dan eindelijk weer . Ben net terug van 3 weken vakantie en ga weer beginnen met freubelen heb er reuze zin in en ga verder met mijn bezoekjes langs de blogs want ik heb veel in te halen,

Groetjes Antoinette

Aartje zei

Ha Mieke, de weken vliegen hier ook voorbij voor we er erg in hebben.
Dank je wrl voor je duidelijke uitleg. Ik ga het zeker een keer uitproberen.
Groeten, Aartje